‘’Handige checklist!’’

‘’’De school moet iets met dit gedoe”.

 

Cursus Vertrouwenspersoon en klachten over gedoe op sociale media tussen leerlingen

Sinds de komst van internet, mobieltjes en sociale netwerken als Facebook, WhatsApp, Instagram, Snapchat enz.. kampen scholen met misbruik van deze moderne communicatiemiddelen.

De ontwikkelingen gaan razend snel. Digitaal wangedrag van leerlingen neemt steeds nieuwe vormen aan. Hun smartphones maken dit wel heel makkelijk. Wat doen ze? En wat doet u in geval van een melding of klacht van leerlingen en/of hun ouders hierover? In deze praktische cursus komt eerst aan bod: De jeugd van tegenwoordig: welke sociale media en sociale netwerken gebruiken jongeren en wat doen ze ermee? Daarna gaan we aan de slag met casuistiek rondom digitaal wangedrag van leerlingen, waarbij waargebeurde situaties op Nederlandse scholen de revue passeren. Wat kunt u op basis van de Klachtenregeling voor een klager betekenen als vertrouwenspersoon (contactpersoon)? Bieden de gedragsregels, het Protocol sociale media en het Pestprotocol van uw school voldoende aangrijpingspunten? Wat zegt het Wetboek van Strafvordering?  Na deze cursus weet u van wanten bij een melding/klacht over gedoe via sociale media!

Voor wie?
Voor ervaren vertrouwenspersonen (contactpersonen)

Duur
1 dagdeel  (1 uur voorbereiding; 3 contacturen)

Kosten
€ 995,- all-in voor een groep van minimaal 8 en maximaal 16 personen, exclusief reiskosten

Data, tijd, plaats
In overleg

Voor deze cursus is accreditatie aangevraagd bij de Landelijke vereniging van vertrouwenspersonen (LVV).

De cursus is opgenomen op de site van Lerarenportfolio